ЛИТЕРАТУРНЫЙ ЖУРНАЛ ФАНТАСТИКИ
Get Adobe Flash player

Відомим є наступний феномен сучасних українських книгарень: збирати всі художні книги українських авторів на одну-єдину полицю під ярликом «Українська література» без будь-якого внутрішнього жанрового поділу. Те саме можна сказати і про українську україномовну фантастику (далі — УУФ): критики й літературознавці здебільшого розглядають її «в цілому», без глибшої диференціації за будь-якими ознаками. Подібний підхід мені вкрай не подобається, тому спробую все ж таки розглянути УУФ в розрізі хронологічному (літературних поколінь) — звісно, без претензій на істинність в останній інстанції!

За біблійних часів покоління людей формувалося приблизно за 40 років — цим і обумовлений строк «ходіння по пустелі» давніх євреїв. Поступово життя динамізувалося, й нове покоління почало формуватися кожні 20 років. На мою скромну думку, в сучасних умовах нове покоління літераторів формується приблизно кожні 10 років.

Отже, більш ніж за 20-річний період незалежності України встигло сформуватися мінімум два літературних покоління сучасних фантастів — умовно їх можна назвати«дев’яностниками» та «нульовиками» (зважаючи на аналогічні терміни, що використовуються в дискусіях про загальний стан сучасної української літератури). До того ж, вже починає виходити на сцену чергове покоління — назвемо його умовно «десятниками». Насамкінець, у царині УУФ працюють письменники, покоління яких формувались в останні три десятиліття радянської доби (наприклад, нещодавно видав 2 гостросюжетні фантастичні трілери з елементами гротеска Юрій Щербак, якого сміливо можна віднести до «сімдесятників», а можливо — і до «шістдесятників»).

Якщо є окремі літературні покоління, вони мають чимось відрізнятися одне від одного. Важливими етапами у житті кожного письменника є, на мою думку, наступні дати:

  1. рік народження;
  2. рік літературного дебюту (публікація в періодиці, у колективній збірці);
  3. рік виходу першої книги (оскільки йдеться про УУФ, уточню: виходу першої ФАНТАСТИЧНОЇ книги).

Найменш достовірними є дані щодо покоління «десятників» (через поки що занадто малу їхню кількість). Очевидно, з часом (по мірі збільшення кількості письменників і накопичення відомостей про них) ці показники дещо зміняться.

До того ж, не вщухають (і мабуть, не вщухнуть ніколи) суперечки довкола творчості окремих письменників, за результатами яких їхні твори можна відносити або ж не відносити до фантастичних. Наприклад, на мою особисту думку, творчість Любка Дереша можна певною мірою віднести до фантастики (зокрема до фентезі), хоча більшість відомих мені критиків з цим не погодились би. Інший приклад — Олександр Ірванець: укладачі 2-го видання довідника «Фантасты современной Украины» (Харків, 2007 рік) кваліфікували його як письменника-фантаста… але особисто я з цим не дуже погоджуюсь!

Для більшої зрозумілості, я (так би мовити, паритетно) не зараховував до «дев’яностників» Олександра Ірванця, а до «нульовиків» — Любка Дереша. Хоча можна було би зробити і те, й інше — тоді й результати аналізу, очевидно, дещо змінились би. Та оскільки зміни ці не надто значні (в чому я переконався), то на результат виведення параметрів літературних поколінь вони не надто впливають. Насамкінець, у мене вийшла певна картина, яку відображає наведена таблиця.

Усереднені дані по літературним поколінням сучасних УУФ

Покоління Рік народж. Літ. дебют 1-ша фантастична книга
«Дев’яностники» 1959 1991 (~32 роки) 2002 (~43 роки, від дебюту 11 років)
«Нульовики» 1966 2005 (~39 років) 2008 (~42 років, від дебюту 3 роки)
«Десятники» 1983 2005 (~22 роки) 2011 (~28 років, від дебюту 6 років)

Поделиться в соц. сетях

Share to Facebook
Share to Google Plus
Share to LiveJournal
Share to MyWorld
Share to Odnoklassniki
Share to Yandex

Pages: 1 2 3

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>