ЛИТЕРАТУРНЫЙ ЖУРНАЛ ФАНТАСТИКИ
Get Adobe Flash player
Автор Володимир Аренєв
Видавництво Ранок
Мова Українська
Рік видання 2019
Ілюстратор Ліна Квітка
Кількість сторінок 224
Формат 170х215 мм
Палітурка Тверда Папір Офсетний
Вага 400 гр.

“Сапієнси”: ретрофутуризм і жодного моралізаторства

©Артем Киселик

Читацька рецензія на книгу Володимира Арєнєва “Сапієнси”, яка увійшла до короткого списку Книги року BBC.

“Сапієнси” створені в стилі фантастики для підлітків Золотого віку. Але від Золотого віку тут лише загальний оптимізм майбутнього, захоплення наукою та любов до неї, і ще якась неймовірна кількість відсилок та пасхалок, які зігріють душу кожному нф-фену.

Втім, для тих, хто полюбляє фентезі, їх також чимало.

Двоє друзів, учні київської школи, Мишко Неборак та Сашко Ненарок, опиняються в Школі зореплавства, на зорельоті “Стріляний горобець”. І невдовзі виявляється, що зорельот цей колись належав іншопланетянам, які прагнули захопити Землю. Навіть через багато років він приховує таємниці на своєму борту. Але чи є вони таємницями? Можливо це частина тестування, що проводять викладачі? Хлопці з друзями мають намір це з’ясувати. До того ж їм теж є що приховувати.

Писати про враження досить складно, тому що книга мені сподобалась і просто хочеться радить її шанувальникам підліткової фантастики.

У книжці, на мою думку, є головне для такої літератури – атмосфера пригод і таємниці. А ось властивого багатьом підлітковим романам моралізаторства немає – люди здійснюють вчинки, а потім стикаються з їхніми наслідками. Автор вважає, що в читача достатньо мозку, щоби самотужки зробити висновки. Друзі натрапляють на старі таємниці, торкаються нових, розв’язують задачки, геройствують – і все це під добродушний гумор та жарти для своїх, один лише барсумський літопис чого стоїть. Здається, що світ “Сапієнсів” просторий і неосяжний, тут можна вирушити назустріч пригодам разом із вірними друзями, і пригод вистачить на всіх.

Водночас “Сапієнси” не уникають серйозних питань, однією з центральних тем є відповідальність у різних її проявах: перед собою, чи перед іншими – і те, що все це лише грані однієї речі.

У “Сапієнсах” уміло і з любов’ю змішуються ретрофутуризм, що виявляється в основному в естетиці світу, і нові технології, окремий захват – це назви, які здебільшого відразу дають поняття про що йде мова, не виглядають надуманими й радують любителів фантастики – фродики то, телики, чи імп-скафандри. Власне, безліч цих детальок, наприклад, гра у квідич, що міцно увійшла до життя школярів, але на нф-лад, вибудовують світ, у якому хочеться жити, хай благополучним його й не назвеш.

Частково тут відчувається вплив радянської фантастики: суспільство достатку, де вище досягнення – це робота вченим, а не бізнесменом, хоча сама наявність реклами натякає, що бізнесмени нікуди не поділися. Частково, і більшою мірою, західної: співіснування різних культур, терпимість до відмінностей, космополітизм і так далі.

Аренєв використовує український колорит, але робить це акуратно, не нагнітаючи до відчуття містечковості — мова насамперед про майбутнє, не географію, і київські школярі живуть у контексті світової культури й науки.

А ще книга дуже приємно ілюстрована й оформлена, знову ж таки у ретростилі. Отже, раджу знайти її саме в паперовому вигляді, бо приємно в руках тримати.

Перечитуючи свій відгук, помітив, що дуже багато пишу про відсилки і впливи, тому додам. Їх багато, але вони не “обов’язкові”, це саме підморгування дорослому або, в усякому разі, досвідченому читачеві.

Якщо ви знаєте, про що мова, посміхатися будете набагато частіше, а характери другорядних персонажів будуть зрозумілі, як тільки побачите їхні імена (Аліса Шелдон, Гарлан Еллісон, Сем Ділейні, Том Діш і так далі). Але якщо не знаєте, теж нічого страшного – це приправа, не основне блюдо.

Орфографію, пунктуацію і стиль автора збережено.

https://www.bbc.com/ukrainian/news

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>